غرب کلینیک     09925131966     سه شنبه ها -چهار شنبه ها: 8 صبح تا 17

انواع روش های لیپوماتیک

انواع روش های لیپوماتیک چگونه است؟

انواع روش های لیپوماتیک

چاقی تجمع و ذخیره بیش از حد بافت چربی در قسمت هایی از بدن است. امروزه افراد بسیاری از چاقی خود رنج می برند. تا جایی که بسیاری از این افراد از دستیابی به وزن و اندام ایده آل خود ناامید شده اند.

ورزش و کنترل رژیم غذایی دو روش مشهور تناسب اندام هستند که همه ما با آنها آشنایی داریم. اما این دو روش مشکلاتی نیز دارند. گاهی فرد علی رغم انجام ورزش و کنترل رژیم غذایی خود نمی تواند چربی های اضافی قسمت خاصی از بدنش را از بین ببرد. چرا که ورزش نمی تواند این چربی موضعی را که برای سال های طولانی در بدن شما انباشته شده است، به طور کامل از بین ببرد.

تاکنون روش های متفاوتی برای دستیابی فرد به اندام ایده آل در علم پزشکی ابداع شده است. روش هایی مانند عمل بای پس معده، جراحی پلیکاسیون معده، گاسترکتومی و…  که هرکدام در کنار آثار مثبت، عوارض بسیاری نیز دارند.

یکی از روش های جدید و کم عارضه حذف چربی های موضعی لیپوماتیک است. در این نوشتار به معرفی انواع روش های لیپوماتیک می پردازیم.

نحوه انجام عمل لیپوماتیک

در این مقاله میخوانید: نمایش

انواع روش های لیپوماتیک

اسم کامل عمل لیپوماتیک Power Assisted Liposuction (PAL) است. یعنی نوعی از عمل لیپوساکشن که به کمک ارتعاشات دستگاه لیپوماتیک انجام می شود.

در انواع روش های لیپوماتیک ابتدا پزشک جراح سوراخ های ظریفی با اندازه 2 تا 5 میلی متر در منطقه دارای چربی اضافی ایجاد می کند. سپس لوله ای مانند لوله اندوسکوپی به نام کانولا را وارد بافت چربی می کند. کانولا به طور اتوماتیک با زاویه 360 درجه در بافت چربی می چرخد. این دستگاه به وسیله ایجاد امواج اولتراسونیک و لرزش، چربی را از حالت جامد به مایع تبدیل می کند. چربی ذوب شده با مکش به درون لوله کشیده و جمع آوری می شود.

حدود 80 درصد از سلول های چربی جمع شده به وسیله این دستگاه سالم هستند. در نتیجه این سلول ها برای تزریق به مناطقی از بدن که چربی کمی دارند قابل استفاده اند. این کار سبب جوان شدن و حفظ طراوت بافت می گردد. علاوه بر این می توان این چربی ها را به قسمت هایی از بدن که مایل به بزرگتر شدن آن ها هستید نیز تزریق کرد.

این دستگاه از لیزر و سایر روش های حرارتی استفاده نمی کند. به همین خاطر نسبت به روش های قبلی عوارض بسیار کمتری دارد.

در انواع روش های لیپوماتیک از لوله ای به نام کانولا استفاده می شود. عملکرد کانولا اتوماتیک است. در نتیجه در طول انجام عمل در صورت برخورد به عروق و اعصاب و عضلات از حرکت باز می ایستد. به همین خاطر است که در روش لیپوماتیک حفاظت بسیار خوبی از عروق و اعصاب و عضلات صورت می گیرد.

در انواع روش های لیپوماتیک سرعت ذوب و جمع آوری چربی بسیار زیاد است. به همین خاطر در مدت زمانی کوتاه، مقدار بسیار زیادی چربی را از بدن خارج می کند.

عمل لیپوماتیک به صورت سرپایی انجام می شود. در واقع این عمل نیازی به بیهوشی عمومی ندارد و یک بی حسی موضعی برای انجام آن کافی است. اما در صورتی که قصد ترکیب این روش با سایر روش های زیبایی را دارید، نیاز به بیهوشی عمومی خواهید داشت.

انواع روش های لیپوماتیک

انواع روش های لیپوماتیک

با انجام انواع روش های لیپوماتیک می توانید چربی های اضافی انباشته شده در قسمت های خاصی از بدن را از بین ببرید. انواع روش های لیپوماتیک عبارتند از:

افراد کاندید برای انجام عمل لیپوماتیک

انواع روش های لیپوماتیک

انواع روش های لیپوماتیک برای افرادی با وزن طبیعی یا اضافه وزن کم مناسب است. این روش ها برای افراد دارای چاقی بی رویه انتخاب مناسبی نیستند .برای اطلاع از قیمت لیپوماتیک در تهران کلیک کنید

علت این امر این است که انواع روش های لیپوماتیک سبب لاغری سراسری فرد نمی شود. این روش ها به حذف چربی های موضعی اضافه می پردازد. به طور مثال ممکن است شما توانسته باشید وزنتان را به محدوده ایده آل خود نزدیک کنید، اما هنوز از وجود چربی های اضافه در ناحیه شکم خود احساس ناراحتی می کنید. در این شرایط استفاده از عمل لیپوماتیک برای از بین بردن چربی های اضافی ناحیه شکمتان انتخاب مناسبی است.

بنابراین افراد مناسب برای انجام عمل لیپوماتیک کسانی هستند که:

  • شاخص توده بدنی یا BMI  آن ها کمتر از 32 باشد. در واقع افراد دارای چاقی افراطی برای این عمل مناسب نیستند.
  • بدن آن ها از سلامت عمومی برخوردار باشد. بیماری هایی همچون هموفیلی، دیابت، فشار خون و… نداشته باشند.
  • سن آن ها 20 سال یا بیشتر باشد.
  • پوست اضافه، افتاده و یا شل شده نداشته باشند. اگر فرد از قبل در اثر کاهش وزن و لاغری پوست شل شده و افتاده داشته باشد، لیپوماتیک فقط مشکلات او را بیشتر می کند. چنین فردی در واقع ابتدا نیاز به جراحی زیبایی برای جمع کردن این پوست اضافی دارد.

 

  • رژیم غذایی درست و ورزش برای حذف چربی های اضافی در قسمت خاصی از بدن کمکی به آن ها نکرده است.

افرادی که عمل لیپوماتیک انتخاب مناسبی برای آنها نیست:

انواع روش های لیپوماتیک

  • افراد مبتلا به بیماری های خاص از جمله؛ مشکلات قلبی و فشار خون، بیماری های عفونی، اختلالات انعقادی خون، دیابت، بیماری های ریوی، بیماری های سیستم ایمنی، هموفیلی و…
  • انواع روش های لیپوماتیک برای افراد دارای اضافه وزن زیاد، مناسب نیست. چرا که برداشتن بیش از 3.5 کیلو چربی از بدن برای آن خطرناک است. باید توجه داشت که این روش ها نمی تواند جای انجام ورزش و رعایت رژیم غذایی را بگیرد. در واقع لیپوماتیک فقط قسمتی از بدن را زیباتر می کند.
  • افرادی که داروی خاصی مصرف می کنند. برخی داروها مثل آسپرین احتمال ایجاد خونریزی در حین عمل را افزایش می دهند.
  • انواع روش های لیپوماتیک برای افرادی که پوستشان انعطاف و حالت ارتجاعی کافی ندارد، مناسب نیست. میزان انعطاف پوست افراد مختلف متفاوت است. اگر پوست حالت ارتجاعی مناسبی داشته باشد، بعد از انجام این عمل می تواند به حالت اولیه باز گردد. در مقابل اگر پوست انعطاف کمی داشته باشد، پس از عمل جراحی نمی تواند به حالت قبل بازگردد. لازم به ذکر است که پزشک با معاینه بدن شما متوجه میزان انعطاف پوستتان خواهد شد.
  • همچنین با افزایش سن میزان کلاژن پوست کاهش می یابد. این امر سبب کاهش حالت ارتجاعی و انعطاف پوست می شود. به همین خاطر ممکن است عمل لیپوماتیک برای این افراد نتیجه دلخواه را نداشته باشد.
  • افرادی که اضطراب زیاد و غیر قابل کنترلی دارند.

مراقبت ها و نکات قبل از انجام انواع روش های لیپوماتیک

انواع روش های لیپوماتیک

  1. حتما بیماری ها و مشکلات خود را با جراح مشاور درمیان بگذارید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید.
  2. حداقل از دو هفته قبل از انجام انواع روش های لیپوماتیک، استعمال سیگار و سایر دخانیات را کنار بگذارید.
  3. حداقل از دو هفته قبل از عمل لیپوماتیک مصرف الکل را متوقف کنید.
  4. مصرف نمک را از قبل و تا بعد از انجام عمل لیپوماتیک کاهش دهید.
  5. از دو هفته قبل از انجام انواع روش های لیپوماتیک، از مصرف ایبوپروفن و آسپرین خودداری کنید.
  6. از دو هفته قبل از انجام عمل لیپوماتیک از مصرف دمنوش ها و داروهای گیاهی و مکمل های ویتامینی بپرهیزید.

نکاتی پیرامون انجام انواع روش های لیپوماتیک در افراد سیگاری

انجام انواع روش های لیپوماتیک در افرادی که سیگار مصرف می کنند با محدودیت هایی مواجه است. علت این امر وجود ماده ای به نام نیکوتین در سیگار است. نیکوتین سیگار سبب اسپاسم رگ های خونی می شود. این اسپاسم بر جریان خون فرد و فرایند عمل تاثیر منفی می گذارد.

نکته دیگر در مورد افراد سیگاری این است که احتمال ابتلا به حملات قلبی و عفونت پس از عمل در افراد مصرف کننده سیگار بیشتر است. همچنین استفاده از داروی بیهوشی در افراد سیگاری ممکن است سبب ایجاد مشکلات قلبی و ریوی در این افراد شود.

مشکل دیگر برای افراد مصرف کننده سیگار این است که روند بهبودی پس از عمل در افراد سیگاری کندتر است. علاوه بر این ممکن است فرد سیگاری پس از به هوش آمدن بعد از عمل لیپوماتیک دچار سرفه های دردناک شود.

به سبب بروز این مشکلات، توصیه جراحان زیبایی به افراد سیگاری داوطلب برای عمل لیپوماتیک، قطع مصرف سیگار از دو هفته قبل تا دو هفته بعد از انجام عمل است. این کار سبب می شود میزان نیکوتین در بدن کاهش یابد. در نتیجه از وقوع مشکلات ذکر شده جلوگیری به عمل می آید.

مراقبت های روز انجام انواع روش های لیپوماتیک

فرایند عمل لیپوماتیک بسته به مهارت جراح و موضع مورد نظر 2 تا 4 ساعت به طول می انجامد. این عمل با بی حسی موضعی انجام می شود.

در روز انجام عمل شما به یک همراه نیاز دارید. این همراه باید در کنار شما حضور یابد تا در صورت نیاز به شما کمک کند.

مراقبت های پس از انجام انواع روش های لیپوماتیک

انواع روش های لیپوماتیک

  1. باید لباس مخصوصی که پزشک جراحتان به شما می دهد را تا دو هفته بعد از عمل بپوشید. (بعد از انجام عمل لیپوساکشن فرد باید لباس مخصوص را تا 6 ماه بعد از عمل می پوشید. در عمل لیپوماتیک این محدودیت بسیار کاهش یافته است.)
  2. 24 ساعت بعد از انجام عمل لیپوماتیک حمام کنید.
  3. از هیچ نوع کمپرس آب سرد یا گرمی برای محل عمل استفاده نکنید.
  4. در این مدت باید مراقب رژیم غذایی خود باشید. در دوره مراقبت پس از عمل غذای شما باید بدون روغن و نمک باشد.
  5. معمولا 48 ساعت بعد از انجام انواع روش های لیپوماتیک، پرواز با هواپیما مانعی ندارد.
  6. تا دو هفته بعد از انجام انواع روش های لیپوماتیک هیچ نوع ورزشی انجام ندهید.
  7. انجام ورزش شنا بعد از گذشت دو هفته از زمان عمل منعی ندارد.
  8. سونا و حمام آب گرم بعد از گذشت یک ماه از زمان انجام عمل لیپوماتیک مجاز است.

دوره نقاهت بعد از عمل لیپوماتیک

دوره نقاهت بعد از انجام انواع روش های لیپوماتیک 3 هفته است. یعنی بعد از گذشت 3 هفته از انجام عمل لیپوماتیک می توانید به زندگی و کار معمولی خود بازگردید.

بعد از انجام عمل لیپوماتیک باید به مدت 3 ماه نوعی گن مخصوص بپوشید. این گن مانع از شل شدن و افتادگی پوست می شود. درواقع این گن به پوست کمک می کند تا به حالت اولیه خود بازگردد.میتوانید مقاله اقدامات بعد از لیپوماتیک را به طور کامل مطالعه فرمایید

عوارض ناشی از عمل لیپوماتیک

عوارض لیپوماتیک

به طور کلی انجام هر نوع کار و یا مصرف هر نوع غذا یا دارویی در کنار فوائد، مشکلات و عوارض نامطلوبی نیز دارد. عمل لیپوماتیک نیز درکنار آسان بودن و پیشرفتگی، عوارضی نیز به همراه دارد. هرچند عوارض این عمل در مقایسه با لیپوساکشن و سایر روش های قبلی بسیار کمتر است. عوارض عمل لیپوماتیک عبارتند از:

درد نسبتا زیاد:

در مورد انجام انواع روش های لیپوماتیک، پذیرفتن این نکته ضروری است که شما نوعی عمل جراحی انجام داده اید. به هر طریق دست بردن در بافت های داخلی بدن درد و ناراحتی در پی دارد. این احساس درد و ناراحتی پس از برطرف شدن اثر بیهوشی و یا بی حسی موضعی به وجود می آید و ممکن است تا یک ماه بعد از عمل هنگام انجام فعالیت های روزانه احساس درد کنید.

عوارض داروهای بیهوشی:

داروهای بیهوشی در برخی از افراد موجب ایجاد سردرد، حالت تهوع و استفراغ می شود. این عوارض پس از بر طرف شدن بیهوشی یا بی حسی موضعی ایجاد می شود.

احتمال بروز عفونت:

پس از انجام انواع روش های لیپوماتیک نیز مانند هر عمل جراحی دیگری احتمال ایجاد عفونت وجود دارد. چرا که جسمی خارجی وارد بدن فرد شده است. به همین خاطر برای رفع خطر عفونت احتمالی، پس از عمل یک دوره آنتی بیوتیک برای فرد تجویز می شود.

ایجاد ناهمواری هایی در پوست:

گاهی پس از انجام انواع روش های لیپوماتیک، قسمت مورد نظر کوچک می شود اما پوست صافی که مورد انتظار فرد بود حاصل نمی شود. در برخی موارد رفع این ناهمواری های پوستی نیاز به انجام اقدامات ترمیمی دارد.

البته که مزایای لیپوماتیک بسیار بیشتر از عوارض لیپوماتیک می باشد اما با توجه به احتمال کم عوارض غرب کلینیک می کوشد تا زیباجویان را یه طور کامل آگاه سازد

  آسیب به سیستم ایمنی:

این دستگاه برای از بین بردن چربی از لرزش ها و امواجی استفاده می کند. اگر میزان این ارتعاشات بیش از حد باشد ممکن است به سیستم ایمنی فرد آسیب بزند.

خطر جمع شدن مایع:

این عارضه در مواقعی رخ می دهد که پزشک مهارت کافی نداشته باشد. در این حالت مایع به بخش دیگری از بدن نفوذ و در آنجا تجمع می کند.

خطر آمبولی:

در نسل های قبلی لیپوساکشن به سبب پیشرفته نبودن دستگاه ها و کافی نبودن مهارت جراح گاهی این اتفاق رخ می داد. دکتر سید عباس صفوی یکی از بهترین جراح لیپوماتیک در تهران می باشد که تا به حال هیچگونه از عوارض برای زیباجویانش رخ نداده است

آمبولی بعد از لیپوماتیک زمانی ایجاد می شود که چربی های خرد شده به موقع از بدن خارج نشوند. در این زمان چربی وارد عروق می شود و ایجاد آمبولی می کند. آمبولی عارضه ای بسیار جدی و خطرناک است.

امروزه اما به سبب پیشرفته بودن دستگاه لیپوماتیک در انواع روش های لیپوماتیک این مشکل ایجاد نمی شود. مگر اینکه جراح انجام دهنده این عمل مهارت کافی نداشته باشد و نتواند در سریعترین زمان ممکن چربی ها را از بدن فرد خارج کند.

برگشت مجدد چربی ها:

در ابتدا پذیرفتن این نکته ضروری است که هیچ راهی وجود ندارد که بدون هیچ مراقبتی بتوانید برای همیشه از دست چربی های اضافی رها شوید. پس از انجام این عمل نیز اگر رژیم غذایی خود را کنترل نکنید و ورزش و فعالیت کافی نداشته باشید، به طور مجدد با انباشته شدن چربی اضافی در بدن خود مواجه می شوید.

 برتری های لیپوماتیک نسبت به لیپوساکشن

  1. همه انواع روش های لیپوماتیک آسانتر از سایر روش ها است. همچنین خطر کمتری نیز دارد.
  2. در انواع روش های لیپوماتیک لایه چربی زیر پوست به صورتی کاملا یکنواخت قرار می گیرد. در حالی که در روش های دیگر ساکشن، بقایای چربی به صورت گلوله گلوله زیر پوست قرار می گیرد.
  3. در عمل لیپوماتیک مدت زمان استفاده از گن بسیار کوتاهتر از سایر روش ها است.
  4. در انواع روش های لیپوماتیک خطر ایجاد آمبولی و عفونت کمتر از سایر روش ها است.
  5. در روش لیپوماتیک بازگشت پوست به حالت اولیه بهتر و راحتتر صورت می گیرد.
  6. این روش نیازی به بستری ندارد و پس از انجام عمل مرخص می شوید.
  7. در این روش لیپوماتیک بعد از زایمان مقدور می باشد.

خلاصه

امروزه افراد بسیاری و به دلایل گوناگون درگیر چاقی های موضعی هستند. بسیاری از این افراد حتی با انجام ورزش و رعایت رژیم غذایی نیز نمی توانند از دست این چربی های موضعی رها شوند.

اگر علی رغم داشتن شاخص توده بدنی کمتر از 30 از چربی های انباشته شده در قسمت خاصی از بدن خود رنج می برید، انواع روش های لیپوماتیک می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

عمل لیپوماتیک روشی کم عارضه و کم خطر است. در واقع شما با انتخاب یک جراح ماهر و توانمند در غرب کلینیک می توانید عوارض آن را به حداقل برسانید، ما مفتخر هستیم که تمام خصوصیات بهترین مرکز لیپوماتیک در تهران را دارا میباشیم

امتیاز شما به این مقاله

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این را به اشتراک بگذارید

کپی لینک در کلیپ بورد

کپی